diumenge, 3 de maig del 2009

La serra de Castelltallat (906 m.)

dissabte 2 de maig de 2009

Hora de sortida: vuit del matí.

Ubicació: Comarca del Bages.

Temps aproximat: 4 h. (12 Km.)

Itinerari: A Castelltallat s’hi arriba per l’Eix Transversal. Cal deixar-lo a la sortida Aguilar de Segarra – Fonollosa. S’ha de prendre la carretera BV-3008 en direcció a Fonollosa. Després de recórrer quatre quilòmetres i mig, a un canvi de rasant, es troba a l’esquerra, un camí rural asfaltat que porta fins a Castelltallat. Està assenyalat amb un indicador de fusta.
Uns tres quilòmetres després trobarem, enlairada, a mà dreta, la casa de Goberna, i a mà esquerra una pista forestal.

Prendrem aquesta pista forestal, però seguirem amb el cotxe uns pocs metres, on hi ha lloc per deixar els cotxes.

La ruta comença en el punt on la carretera asfaltada coincideix amb la pista forestal que va a un collet, just a tocar d’uns camps de conreu. Es pren una antiga pista de terra que volta els camps per l’esquerra i que passa pel davant de les runes de l’antiga ermita de Santa Eugènia de Goberna.

Aquest camí puja a través de la muntanya fins a arribar a la carena i trobar una pista forestal en millors condicions. A mà dreta ens quedaran uns dipòsits i just al davant una bona vista sobre la serra de Pinós.

Farem camí cap a l’esquerra i anirem baixant cap a la vall. El camí està marcat amb senyals grogues i blanques. S’ha de seguir en tot moment la pista principal. En un punt, trobarem un senyals que indiquen per una pista que surt a la dreta, la direcció dels Icnites a 900 m. Coincidirem amb el camí que porta a Cal Prat Barrina. Just en aquest punt hi ha el jaciment de petjades fòssils.

PETJADES FÒSSILS DE CAL PRAT BARRINA (ICNITES)
Jaciment de petjades que corresponen al pas d’animals mamífers de fa entre 30 i 35 milions d’anys. En aquella època, a Castelltallat existien uns aiguamolls per on se suposa que transitaven ramats d’animals. El jaciment és a tocar del camí que baixa de la Serra de Castelltallat fins a cal Prat Barrina, a l’esquerra , abans d’arribar a l’enllaç amb el camí de Prades de la Molsosa.

L’excursió segueix travessant l’era de Cal Prat Barrina, donant tota la volta a la casa i prenent el camí que porta cap a l’església de Castelltallat. En aquest punt prendrem un sender que passa pel mig de la serra i per la casa del Mas, travessa la pista, passa a tocar d’una gran alzina i s’enfila per la serra fins arribar a la carretera asfaltada.

Es tracta per tant d’una ruta circular, però cal afegir un tram d’anada i tornada pel mateix lloc per visitar l’església de Castelltallat.

CASTELLTALLAT - Església de Sant Miquel
Temple parroquial construït al peu del castell de Castelltallat, antigament anomenat Montedono. L’església està documentada des de l’any 1031. Des de la façana principal hi ha una esplèndida panoràmica. A l’interior, impecablement restaurat, destaquen tres retaules de gran valor. El retaule de Sant Miquel, barroc, construït el 1613. El retaule del Roser, amb elements dels segles XVII i XIX i el retaule del Sant Crist, també barroc, del 1703. A la dreta de l’altar de Sant Miquel hi ha la porta d’accés al pas soterrat que va a la Rectoria.

Observacions: La Serra de Castelltallat està situada entre l'oest del Bages i el sud del Solsonès. La major part de la serralada pertany al municipi de Sant Mateu de Bages mentre que la part més occidental es troba dins els municipis de Pinós i La Molsosa.

El poble de Castelltallat que fins 1840 era un municipi i que des de aquell any va formar part de Sant Mateu de Bages, és actualment una parròquia.

L'església parroquial de Sant Miquel situada a 887 metes d'altitud i feta als peus de l'antic castell de Castelltallat,conté mostres dels estils arquitectònics romànic, renaixentista, barroc i neoclàssic.

Dinarem al restaurant Cal Jepet de Sant Cristòfol (Castellbell i el Vilar)

Tornarem a casa a quarts de set de la tarda.