dilluns, 28 de juny del 2010

Costa Pubilla o Cim del Pla de Pujalts (2.056 m) - Cim de la Covil (2.004 m.)

Dissabte 3 de juliol de 2010

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 4 h. 30 m.

Programa: Sortirem cada un del seu lloc a l’hora esmentada. Ens pararem a fer el tallat als 4 camins de Tona, seguirem direcció Vic, Ripoll i a l’entrar a Ribes de Freser, a l'entrada de Ribes, a mà esquerra, hi ha l'estació de Renfe i del cremallera; d'aquí surt la carretera que ens durà fins Campelles (6 km.). El poble de Campelles a 1.326,7 metres d’altitud està situat en el solei d’un turó.

Itinerari: A Campelles agafarem la pista forestal - asfaltada fins al pont - que porta al refugi del Pla de Prats (1.562 m), punt d'inici de l'excursió.

Des del refugi del Pla de Prats (1.562 m), agafem en direcció SW un camí força ample que neix al costat mateix de la pista de terra (a l’esquerra) i que puja per un terreny amb pendent força suau. El camí - molt ample al principi - es va fent cada vegada més estret, i a l'altura del torrent de Font-roja s'estreny sobtadament. Arribem a l'esmentat torrent, girem a l'esquerra i pugem pel torrent la única dificultat que ofereix és el dret pendent. Una vuitantena de metres més amunt trobem una pista de terra, que seguirem en direcció NW fins al vell refugi de la Covil (1.779 m). Més aviat és una cabanya de pastors, totalment inservible, ja que la porta és oberta i els amos i senyors de la casa son les vaques.

Fins aquí el camí planeja bastant i es sempre per dins del bosc, molt bonic. A partir de la cabana de la Covil, la cosa canvia, abandonem la pista i girem cap a l'esquerra i comencem a pujar per darrera el refugi en línia recta cap a buscar ja la carena. Es remunten poc mes de 200 metres de desnivell fins a sortir a la carena ja a tocar els 2.000 metres d'alçada.

Una gran fita, amb una creu ens assenyala el primer cim del dia, La Covil, de 2.004 metres d'altitud. Seguint la carena ja es pot veure el Costa Pubilla, cim més alt del dia. Tota la ruta és pràcticament sobra herba i no presenta dificultats. Deixem la Covil i comencem la baixada cap al coll de Coma Ermada. Un cop al coll comença la curta però intensa pujada cap al Costa Pubilla, altrament dit Cim del Pla de Pujalts.

Pel vessant del Ripollès bona vista del Puigmal i del Pirineu oriental des de el cim. El Taga també es veu amb claredat, per cert, més baix que el Costa Pubilla. Per la vessant del Berguedà bona vista del Pedraforca i del Penyes Altes. Castellar de n'Hug ens queda als peus, així com el santuari de la Mare de Déu de Mongrony.

Tornarem pel mateix camí.

Observacions: Campelles, amb uns 100 habitants, és un terme municipal muntanyós i està cobert de boscos espessos; s'estén entre la vall del Freser i la serra de la Llacuna. S'hi arriba a través d'una petita carretera local. Campelles té un nucli pintoresc, d'aire rural, amb cases molt restaurades. En els darrers anys, ha anat incorporant l'activitat turística a l'agrícola, la més tradicional, i ha esdevingut un centre d'estiueig. També s'hi pot accedir per una carretera que surt de Planoles.

El pic de la Covil, a l'extrem oriental de la serra de Montgrony, és una muntanya modesta però que gaudeix d'una vista excepcional sobre la vall de Ribes i els cims més alts del Pirineu Oriental i del Berguedà. Us proposem l'ascensió amb un itinerari encara força desconegut, des del vessant de Campelles, a la vall de Ribes.

Dinarem al Restaurant Les Graelles de Ripoll. Carrer dels Brucs, 10 972 70 24 51.

Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.