dilluns, 25 de juliol del 2011

Port de Salau (2.085 m.) - Estany de la Gola (2.252 m.)

5-6-7 d’agost de 2011

XXIV pujada al port de Salau per la llengua i l’amistat occitano – catalana

Primera sortida temporada 2011 - 2012

Hora de sortida: Per la tarda del divendres 5 d’agost.

Ubicació: Comarca del Pallars Sobirà.

Temps aproximat: 4 h. 30 m.

Programa: Sortirem el divendres 5 d’agost, per la tarda i anirem per la A-2, passant per Igualada, Cervera, Artesa de Segre, Tremp, La Pobla de Segur, Sort i la Guingueta d’Àneu. La durada total del trajecte és d’unes tres hores i trenta minuts. Ens allotjarem a l’hotel Poldo (www.hotelpoldo.com Tel. 973 62 60 80) situat al peu de la carretera per la que anirem, a ma dreta en direcció a Esterri d’Àneu. Les habitacions estan reformades de fa poc. Preu per persona i nit, de l’habitació doble, 49.- Euros amb l’esmorzar i l’Iva inclòs. El Poldo és un Hotel i restaurant que ofereix un bon complement gastronòmic, sobretot pels plats muntanyencs que preparen a la casa. Els civets de caça, els patés d’elaboració pròpia, la sopa de pastor (feta amb formatge, ou i una ceba) o la vedella criada a la comarca. Divendres soparem al restaurant de l’hotel. Aniria be de ser-hi com a molt tard a les 9 del vespre per poder sopar plegats a 2/4 de deu.

Itineraris: Dissabte 6 d’agost. La bona notícia és que no caldrà llevar-se d’hora. Podem esmorzar als voltants de les 9 del matí i després podem prendre el sol una estona a la piscina de l’hotel. Després anirem a Esterri d’Àneu a comprar quelcom pel dinar d’avui i de demà, en alguna botiga de queviures del poble.

No més tard de 2/4 de dotze, farem una excursió a la Vall de Cerbi: Estany de la Gola (3 h. - 2.252 m. - desnivell de 419 m. i 5 km. des del Pla de Sartari). Aquesta ruta inclou una aproximació a les localitats de les Valls de Cerbi, amb el marcat tipisme de les petites poblacions del camí, fins a l’Estany de la Gola. El punt de partida és la població d’Esterri d’Àneu. Agafar el desviament que es troba a uns metres d’Esterri d’Àneu i que es dirigeix cap a la riba de la Noguera Pallaresa. A simple vista s’observa per l’oest la costeruda carretera que segueix en direcció a la localitat d’Unarre.

Des d’Unarre es segueix fins a Cerbi. Aquesta última localitat està a 1.420 m d’altura, la qual cosa fa que sigui un dels pobles més alts d’aquests voltants. Es pot dir que l’autèntica vall es forma a partir de Cerbi, que és on comença l'itinerari d'aquesta ruta de muntanya. Cal seguir per la pista que es troba just abans d’arribar a la població i que s’eleva suaument per la dreta del riu. És un trajecte llarg, d’uns 7 Km no apte per vehicles convencionals (si disposem de vehicles 4 x 4 farem aquest tram amb cotxe, en cas contrari no tindrem més remei que fer-lo caminant) Des de la capçalera del riu d’Unarre s’admira la llarga caiguda del curs fluvial que, igual que una gran cua de cavall, davalla des de l’Estany de la Gola.

Des del Planell de Sartari s’emprendrà la veritable ascensió i calen uns 45 minuts per completar el camí fins al salt d'aigua seguint la pista forestal tancada al pas de vehicles i després en menys de 60 minuts més ens plantarem a l'Estany (2.252 m.)

Si no tenim 4 x 4 i pugem a peu des de la primera cruïlla, allargarem considerablement l'excursió (un mínim de 1h 30' en cada sentit), però és una altra opció.

Aproximadament a la meitat del recorregut s’observen unes ruïnes. Pel nord s’arriba a l’Estany de la Gola, situat en un paratge quasi mancat de vegetació i amb la sensació que el nom de l’estany correspon amb gran exactitud a la seva forma. La cabana de pastor que es troba a l’extrem superior de la Gola pot servir de refugi en cas de tempesta i la seva ubicació dóna pas al sender que remunta el curs del torrent podem anar fins a l’Estany de Calberante, des d’on es pot gaudir d’una completa visió de la Vall de Cerbi. Es voreja aquest estany salvant la petita collada que comunica amb l’Estany Major de la Gallina. Dependrà que haguem pogut fer els 7 km. de pista amb 4 x 4 o no, i de l'hora que sigui, per plantejar-nos de seguir fins aquests dos llacs, o de quedar-nos al de la Gola (cosa que hem fet nosaltres) L'Estany de la Gola és d'unes dimensions considerables. Durant la dècada dels 60 (s. XX) s'hi va iniciar la construcció d'una presa per fer arribar aigua a una central hidroelèctrica a Unarre, però es va abandonar el projecte abans d'acabar-lo. El resultat de tot allò va ser una pista forestal , l'augment de la capacitat de l'estany i una colla d'edificacions mig enrunades que, el 2009, van ser definitivament eliminades tot aprofitant les seves restes per construir un refugi lliure que trobarem pujant al llac.

Tornarem enrere fins als cotxes pel mateix camí.

A les 21 h. anirem a sopar al restaurant Nabiu d’Isavarre.

Diumenge 7 d’agost: Port de Salau. 2.085 m. - 2 h. – 8 km. – desnivell 350 m.

Ens haurem de llevar a les set, a les vuit esmorzar i marxar. A les nou hem de començar a caminar.

Camí del port de Salau

La pujada a un dels ports de muntanya claus en la comunicació entre el Pallars Sobirà i l'Ariège francès, dins del Parc Natural de l'Alt Pirineu. Al 1903 enginyers francesos hi van construir un telefèric per al transport de fusta. L'explotació va durar una vintena d'anys, però encara ara se'n troben restes i, fins i tot, algunes construccions mig ensorrades com l'estació del telefèric dalt de tot del port. És també un punt de trobada popular reivindicativa i d'agermanament occitano català, que des de fa 24 anys, el primer diumenge d'agost, se celebra amb la Pujada al Port de Salau.

El camí és marcat en tot el seu trajecte per marques de GR corresponents a una xarxa de connexions Inter-frontereres entre els GR pirinencs francès i català.

Per arribar al punt de partida cal prendre la carretera C-13 en direcció nord i, a Esterri d'Àneu, seguir (N) per la C-147 fins a Alòs d'Isil, des d'on s'agafa la pista de Bonabé (N) durant poc menys de 4 km. Es deixa el cotxe a l'àrea d'aparcament del refugi del Fornet, edifici en reconstrucció que alberga un punt d'informació del Parc Natural de l'Alt Pirineu.

Recorregut, si no es disposa de 4 x 4:

0 km (1.370 m), 0 h. Refugi del Fornet. Se segueix per la pista que puja suaument en direcció NE.

0,76 km (1.389 m), 0 h 12 min. Es deixa la pista forestal per agafar un camí que puja a la dreta, marcat amb senyalització vertical del Parc Natural.

1,25 km (1.469 m), 0 h 24 min. Es creua el torrent del Port de Salau. Es comença a pujar pel llom de l'altra riba.

1,45 km (1.510 m), 0 h 30 min. Atenció! Punt perdedor. El camí arriba a un prat més o menys pla on el sender més traçat, que sembla la lògica continuació del que s'anava seguint, comença a baixar suaument cap al torrent. No s'ha de seguir aquest camí, sinó pel prat, tot anant a parar al seu costat superior dret i seguint un camí que puja recte, força dret, en direcció NE/E.

1,81 km (1.597 m), 0 h 45 min. Es creua un petit torrent que ve de l'esquerra i desemboca de seguida al torrent del Pla de la Selva.

2,07 km (1.648 m), 0 h 53 min. Tot pujant pel llom s'entra a una petita clapa boscosa.

2,36 km. (1.715 m), 1 h. 05 min. Final del petit bosc. El camí travessa un altre petit torrent i continua novament pel llom.

3,18 km (1.940 m), 1 h 45 min. Arriba un camí per l'esquerra. Se segueix cap a la dreta en direcció SE.

4,00 km (2.085 m), 2 h 05 min. Port de Salau. Es veu l'antiga construcció que a principis del segle XX albergava un telefèric per al transport de fusta cap a l'Ariège. Es torna pel mateix camí fins al punt d'inici: el refugi del Fornet (8 km, 1370 m, 4 h 30 min)

A les 10,15 esta prevista l’arribada al Port de Salau dels catalans i dels occitans.
11:00 Hissada de les dues banderes. Cants d’homenatge amb els orfeons, corals, músics i grups folklòrics.
12:00 Foto de família, per a la premsa i per a record de la Pujada.
12:00 Discursos d’organitzadors i personalitats. 12:30 Intercanvis de productes entre associacions.
13:00 Repartiment de formatge occità i de vi català per a tothom.
13:30 Música, danses i cançons per acordionistes i músics occitans i catalans.
13:45 Descens.
16:00 Arribada a Isil.
20:00 Arribada a casa.

Observacions: Cada primer diumenge d’agost, des de fa 24 anys, es fa la pujada Occitano – Catalana al Port de Salau. Els occitans pugen des de l’Arieja (Salau) i els catalans des d’Isil (Pallars Sobirà) és tracta d’una inoblidable festa de retrobament occitano – catalana. Hi assisteixen unes 1.000 persones entre occitans i catalans amb una lleugera majoria occitana. Els actes són els tradicionals: intercanvi de productes típics, discursos, danses, cançons i repartiment de vi per part catalana i de formatge per part occitana. Es canten cançons occitanes i els himnes occitans (Se Canta) i el català (Els Segadors) amb l’acompanyament musical dels acordionistes. Es fa una gran fotografia amb a majoria dels assistents i després es fa un gran cercle per cantar l’Hora dels Adéus.