dimarts, 24 de gener del 2012

Castell de l’Eramprunyà (390 m)

Dimecres 25 de gener de 2012

Hora de sortida: Nou del matí.

Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.

Temps aproximat: 1 h. (2,5 km.)

Dificultat: Fàcil.

Programa: En la carretera que puja de Gavà cap a Begues, a la banda esquerra de la carretera, trobarem l’ermita de Bruguers, lloc on aparcarem els cotxes, per iniciar la fàcil pujada fins al castell.

Itinerari: Des de l’ermita de Bruguers agafarem un camí ascendent, en mig de la natura que conclou amb l’arribada a la fortalesa, ara vallada i en procés de restauració, però que es pot conèixer en visites organitzades pel Museu de Gavà.

Es surt de l'esplanada que hi ha al davant de l'ermita. Cal agafar el sender de gran recorregut GR-92 senyalitzat amb marques blanques i vermelles que comença entre dos blocs de gres vermell situats al sud del replà, a mà dreta mirant l'ermita, i remunta la falda del penya-segat que hostatja el castell. Poc després es passa a tocar de la impressionant roca Foradada, tot un caprici geològic. El camí puja.

Cal seguir les marques del sender GR-92, ignorant trencalls a banda i banda, fins a arribar a un replà. S'és sota el castell que domina l'entorn. Es continua pujant fins que, quan ja es porten uns 20 min de caminada, s'arriba a les muralles del castell. El camí desemboca a una pista que ve del punt km 7,5 de la carretera de Begues. Cal girar a la dreta per la pista tot deixant el GR-92 a l'esquerra. Després d'un curt tram, s'entra dins del recinte emmurallat. Un sender duu directament a l'interior passant pel costat de l'església romànica adossada de Sant Miquel d'Eramprunyà o del Sitjar, a l'entrada de la qual es poden observar diverses tombes antropomorfes medievals. Pel costat d'una cisterna d'aigua, i travessant un pontet de ferro, es pot accedir a la part més antiga del conjunt i admirar el paisatge des del punt més alt.

Per tornar cal desfer el camí.

Observacions: El castell de l’Eramprunyà amb impressionants vistes del delta del Llobregat, els municipis veïns i la riquesa natural del Garraf – Ordal. És un lloc molt especial. Es celebra l’aplec de Sant Miquel, església del castell. L’aplec està documentat des de el segle XVI, que va desaparèixer a l’any 1920, però que des de 1961, es torna a celebrar cada 29 de setembre, mercès a la recuperació portada a terme per diferents entitats.

El castell de l’Eramprunyà es va construir per controlar la línia de la costa i els camins del Garraf, poc després de que els francs conquerissin Barcelona als sarraïns. Era estratègic vigilar la part baixa del Llobregat. A l’any 1323, Jaume II va vendre el terme municipal de l’Eramprunyà al seu tresorer, Pere Marc. Va començar aleshores una època d’esplendor que va durar fins a finals del segle XV, fins que el castell fou destruït per la Generalitat en la guerra civil que va tenir lloc en contra de Joan II el 1469. els Marc havien estat lleials al rei.

En el segle XVIII es va transformar en masoveria i en el XIX el va comprar la família Girona fins que en el 2007, va passar a ser propietat de l’Ajuntament.

Un castell, amés d’un patrimoni, és sempre un element romàntic.

L’església està rodejada de varies tombes antropomorfes.

Al baixar, esmorzarem al Restaurant Ermita de Brugués Ctra. de Gavà a Begues, Km 4,6 Gavà Tel: 93 662 26 82. Tornarem a casa als voltants de les dotze del migdia.