dijous, 31 de maig del 2012

Puig de Sant Miquel de Solterra o de les Formigues (1.203 m.)

Dissabte 2 de juny de 2012

Hora de sortida: vuit del matí.

Ubicació: Comarca de la Selva.

Temps aproximat: 3 h. 15 m. (8,1 km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7 direcció a Girona. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny (Sant Celoni). Sortirem de l’autopista per la sortida 10 “Hostalric / Blanes” i anirem direcció Breda i d’aquí fins a Sant Hilari Sacalm.

Una vegada al poble, cal dirigir-se cap a la font del Sastre i allà girar a l'esquerra per la pista de terra que duu a la Creu d'Horta. Al km 6,7 es troba la font dels Abeuradors, on deixarem els cotxes i començarem l'excursió a peu.

Itinerari: Es comença per la pista que hi ha a l'esquerra de la font i cal seguir els indicadors que porten a Sant Miquel de Solterra. De seguida es deixa un trencall a la dreta que fa un acusat revolt.

Al cap d'una estona de camí, a mà esquerra es pot veure l'espectacular torre de Vilavecchia.

Es passa un petit coll tot creuant un camí menys marcat i, de seguida, quan es porten 30 min de camí, es troba una bifurcació. Cal deixar el trencall de la dreta, que baixa suament i té els senyals de GR, i continuar pel camí més marcat que fa pujada. Després d'una collada (coll de Llevanyes) cal seguir pujant pel mateix camí, que és el més clar, tot girant cap a l'oest.

Després de caminar uns 55 min torna a haver-hi una altra bifurcació. Cal agafar el camí que puja per la dreta, fent un revolt molt pronunciat i canviant de vessant.

A 1 h 15 m. de l'inici, s'arriba a la font Saguarda. Just abans d'arribar-hi, cal agafar el sender de l'esquerra, que comença en un petit mur.

Cal continuar amunt, travessant un frondós bosc de castanyers i faigs, fins a arribar al final del bosc, on cal girar a l'esquerra i fer l'últim tram per arribar al cim, de 1.203 m d'altitud. Al cim hi ha una creu.

Observacions: Entre avets, alzines, roures, castanyers i faigs, la pujada al puig de Sant Miquel de Solterra, també anomenat puig de les Formigues, permet gaudir d'una imponent vista panoràmica sobre la selva boscosa i la topografia peculiar de les Guilleries, amb el teló de fons del Montseny al sud i les cingleres del Collsacabra al nord.

Sant Hilari Sacalm és la capital de les Guilleries, i el seu terme municipal té la formidable peculiaritat de posseir més de cent fonts d’aigua fresca i clara. La Font Picant, la Font Vella i la Font del Ferro són alguns dels més famosos brolladors del país. Els seus balnearis són coneguts de temps immemorial i l’actual embotellament de part de les abundants aigües minerals del terme porten l’aigua d’aquí a moltes de les nostres taules.

Dinarem al Restaurant Torras. Plaça D. Gravolosa, 13 - Sant Hilari Sacalm. Tel. 972 86 80 96 www.hostaltorras.com. Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.