dilluns, 4 de juny del 2012

La Taverna, la Cogulla (1.063 m.) i la Rovellosa

Dissabte 9 de juny de 2012

Ubicació: Comarca del Priorat.

Temps aproximat: 5 h. 15 m. (10 km.)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada, agafarem l’autopista en direcció a Martorell i passat Vilafranca del Penedès pararem a fer un tallat a l’àrea de servei del Penedès. Agafarem l’autopista AP-2 direcció Lleida fins a la sortida 9 de l'Espluga de Francolí, on seguirem direcció Vilanova de Prades i després fins a Margalef.

Itinerari: Anirem amb cotxe fins al principi de la presa de Margalef (desviament a l’esquerra, abans d’arribar a Margalef). Seguirem una pista de ciment fins a una zona de pàrquing i picnic. Sortirem des de aquí i baixarem a creuar el riu Montsant per un gual de ciment.

Pujarem fort i uns metres abans de la pre4sa agafarem a la dreta un camí ample de terra. Vorejarem l’embassament fins a travessar el barranc de la Taverna per sobre d’un pont penjant (15 min.).

Deixarem un sender a la dreta i pujarem unes escales per iniciar l’itinerari del barranc de la Taverna (indicador Itinerari nº. 3) amb un tram de forta pujada.

A l’altre costat del barranc veurem els cingles de la Taverna i la carena de la Rovellosa, per on tornarem. Hem de creuar el barranc i ascendir fort ata pel marge hidrogràfic esquerre del barranc. Més amunt, entre frondosa vegetació, el sender remunta el barranc entrant i sortint del seu llit.

Arribats a una cruïlla (1 h. 45 m.), deixarem el sender planer que continua recte i agafarem un caminet a mà dreta que remunta fort (indicador del racó del Teix).

En pocs minuts arribem a una bifurcació i al racó del Teix. Es tracta d’una balma semicircular, la cova del teix, que tanca el barranc. Hi ha un tronc buidat (al Montsant s’anomenen bassi) que recull l’aigua d’un degotall, i el teix de la Cova, un grandiós i vell exemplar de teix declarat arbre monumental. Bon lloc per esmorzar. Un cop visitats, retrocedirem fins a la bifurcació i ens enfilarem a la serra Major, on seguirem un sender a la dreta (oest) que ens menarà a la Cogulla (1.063 m. – 2 h. 45 m.). És el cim més elevat de la zona occidental del Montsant, vèrtex geodèsic i bona vista.

La baixada la farem cap al Nord-oest, per un sender poc fressat i un xic perdedor, seguint marques de pintura vermella i fites. Arribats a una bifurcació amb una gran fita (3 h. 15 m.), haurem d’anar a la dreta, rumb Nord-oest, seguint l’indicador de l’itinerari 3.

Resseguirem la carena de la serra, que ens regala bones vistes sobre el barranc de la Taverna, a la dreta, i el barranc de la Coma Closa i la serra del Tossal Clos, a l’esquerra.

El sender s’enfila per una roca inclinada que se supera fàcilment amb l’ajuda de les mans.

Poc després es passa entre dues roques i es puja una graonada fins al llom del serrat: és el grau de la Rovellosa. A partir d’ara anirem baixant entre matolls i pins cap al barranc de la Coma Closa.

Més endavant es davalla pel grau de les Figueres, sender esglaonat que fa un ampli retomb i ens acosta als cingles que envolten la Coma Closa.

A la part final del recorregut entrarem en una zona més ombrívola, baixarem per una canal amb esglaons i atenyerem el riu Montsant. L’haurem de creuar per damunt d’unes pedres. A l’altre costat hi ha un camp de fruiters i un camí ample que hem de seguir a la dreta (est) fins a una pista cimentada que ens durà al cotxe.

Observacions: Recorregut circular que explora el feréstec barranc de la Taverna, visita un teix (arbre) monumental i l seva cova, i s’enfila per sobre dels 1.000 m. per assolir el cim de la Cogulla, entre altres elements d’interès. Coneguem-los....

Dinarem al restaurant Els Tres Pins de Margalef. Entrant al poble, a l’esquerra, amb piscina. Tel. 977 81 92 57 – 695 86 79 77 – 653 40 85 03. Tornarem a casa als voltants de les vuit de la tarda.