diumenge, 2 de març del 2014

Estany de Sils (80 m.)

Dimecres 5 de març de 2014

Hora de sortida: Nou del matí.

Ubicació: Comarca de la Selva.

Temps aproximat: 2 h. 45 m. (12,5 Km.)

Dificultat: Fàcil.

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny (Sant Celoni) i després seguirem fins a la sortida 9-A/9-B i seguirem per la carretera C-35 en direcció a Sils, on buscarem el pàrquing de l’estació de la RENFE.

Itinerari:  La ruta comença a l’estació de ferrocarrils de Sils, a l’interior de la qual trobarem el centre d’Informació de l’Estany de Sils i una exposició permanent.

Sortirem de l'aparcament de l'estació de la RENFE i creuarem les vies del tren, i a l’aparcament sud de l’estació, prendrem a la dreta, en direcció a l’església.

Seguirem els senyals blaus i sortirem del poble travessant el barri de l’església.

Al carrer Pere Porter, que és el primer que trobarem, girarem a l'esquerra, i al final del carrer a la dreta continuarem en direcció a les plantacions de pollancres. Per fer-ho prendrem una pista que ens portarà a una sèquia i ens dirigirem vers la zona d’aiguamolls regenerada i cap a les pollancredes.

Quan arribem a la sèquia, sense travessar-la, (si la travessem per un pont de fusta, a la dreta trobarem un mirador que ens permetrà gaudir d’una visió panoràmica de l’estany i dels canyissars i les arbredes que l’envolten.

Seguirem pel camí del seu costat. Al cap d'uns 500 m trobarem un pont i una passera; però continuarem endavant. Després d'uns altres 500 m trobarem un encreuament; seguirem recte.

Aproximadament 1 km més enllà girarem a l'esquerra i travessarem la sèquia pel pont. A pocs metres, deixarem un camí enrere. Continuarem amunt, trobarem a la dreta una pedrera, seguirem pel camí i al cap d'uns 500 m trobarem un encreuament i girarem a l'esquerra. Tornarem a veure un altre encreuament, però seguirem recte en direcció al polígon industrial.

Arribarem a un tram asfaltat que recorrerem durant uns 500 m. Al primer carrer girarem a mà esquerra, en direcció al bosc un altre cop. Al final del carrer prendrem una pista forestal que baixa a mà dreta pel límit del polígon. Continuarem durant 1 km aproximadament fins que, abans de tornar arribar a la carretera asfaltada, a l'alçada d'una casa, girarem a mà esquerra, en direcció a les plantacions.

Travessarem un rec i seguirem recte. Al cap d'uns 500 m trobarem un encreuament i girarem a l'esquerra. 100 m més endavant veurem un altre encreuament i seguirem recte. Travessarem dos recs i arribarem a la llacuna permanent recuperada, que podem visitar.

Trobarem tres aguaits. A la dreta veurem la zona de prats humits i de dalla en recuperació, un paisatge característic de l’antic estany on pasturen els cavalls de Camarga.

Continuarem pel mateix camí fins arribar a la sèquia, la travessarem i anirem en direcció a l'estació de RENFE.

Observacions: Des de sempre havia existit, al cor de la comarca de la Selva, un preciós estany considerat per la seva extensió, un dels més grans de Catalunya. A mitjans del segle XIX, però, aquest mirall d’aigua va desaparèixer dessecat, entre altres raons, per evitar la propagació de malalties com la malària o paludisme, que s’identificava amb les extensions d’aigua estancada. Des de l’any 1992, però, amb la inclusió d’aquest paratge al Pla d’espais d’interès natural (PEIN), on es reconeixien la singularitat paisatgística i la diversitat dels valors naturals de l’indret, l’estany ha estat recuperat. L’Ajuntament de Sils i la fundació Natura treballen des d’aleshores conjuntament per tal de restaurar totalment la bellesa ambiental de l’antiga llacuna. El projecte presenta una rellevància especial si tenim en compte la regressió que des de fa anys pateixen les zones humides d’inundació natural, cada cop més escasses al nostre país. Apropar-se a Sils i passejar al voltant del llac recuperat, aturar-se a guaitar les aus que nidifiquen o descansen de les seves migracions, descobrir entre el canyissar les tortugues d’estany o els tritons palmats i cercar, en els prats humits els blancs cavalls de la Camarga que s’hi passegen, són uns dels molts al·licients d’aquesta sortida.

L'itinerari recorre una zona humida que combina els ambients forestals amb les plantacions de pollancres i els prats de dall o herbassars, i que acull nombroses espècies animals, entre les quals destaquen les aus, per la seva espectacularitat. El recorregut és apte per a tota mena d'usuaris. És gairebé del tot planer i a grans trets ressegueix el perímetre de l'espai natural que li dóna nom. Permet una passejada agradable i, si hi ha sort, observar part de la fauna associada als ambients humits de les zones d’estanys.

Dinarem al restaurant La Brasa de Riudarenes, Carrer Santa Coloma de Farners, 21, Telèfon : 972 85 60 17, Web: http://www.labrasa.com/restaurant/ . Tornarem a casa als voltants de les sis de la tarda.