diumenge, 15 de maig del 2016

Ulldemolins – Ermita de Sant Bartomeu (670 m.)

Dissabte 14 de maig de 2016

Ubicació: Comarca del Priorat.

Temps aproximat: 4 h. 15 m.

Desnivell: 400 m. (acumulat)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem per l’autopista AP-7 en direcció a Tarragona. Passat Vilafranca del Penedès, ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Penedès i després, seguirem, agafant l’enllaç amb l’autopista AP-2 en direcció a Lleida fins a la sortida 9 (Montblanc / L’Espluga de Francolí)

Passarem per l’Espluga de Francolí, Vimbodí, Vallclara, Vilanova de Prades i Ulldemolins.

A Ulldemolins, seguirem els indicadors a les “Ermites”, que ens faran travessar el poble, baixar fins a una riera i seguir per una pista asfaltada fins a l’ermita de Santa Magdalena, on aparcarem els cotxes.

Itinerari: Començarem a caminar des de aquest punt. L’ermita de Santa Magdalena, que data del segle XVI, i a la qual s’arriba sense pèrdua seguint les indicacions del camí. Aquesta construcció és anomenada també la “catedral del Montsant” per les seves grans dimensions. Té sis capelles, cor, tribunes i una cripta on es venera un Crist jacent. Un cop arribats a l’ermita, val la pena visitar també la cova de Fra Llorenç Julià. Es tracta de l’indret on aquest religiós va viure com a penitent.

Després, seguirem el GR 65-5 i arribarem en poca estona a l’ermita de Sant Antoni (680 m.) Es reconeix fàcilment gràcies als impressionants xiprers que creixen a banda i banda del camí d’entrada. Aquest ermita, que data del segle XV, es caracteritza pels arcs apuntats, l’atri frontal i el campanar d’espadanya. L’indret ha estat tradicionalment un lloc d’aplecs i esbarjo, amb una zona d’esplai distribuïda en diverses terrasses.

Un cop visitada l’església, ens disposarem a fer el tram més llarg de l’itinerari que enllaça l’ermita de Sant Antoni amb de Sant Bartomeu, sempre seguint el mateix GR 65-5.

Per arribar-hi ens caldran unes dues hores, però val la pena. El camí és ple d’indrets de gran bellesa, com les Cadolles Fondes, una sèrie de gorgs allargassats i molt profunds a la confluència del torrent de la Gleva, que cau en forma de cascada, amb el riu Montsant.

Seguint el GR, agafarem una pista que baixa al riu. Trobarem dreceres que escurcen els toms de la pista.

Sense deixar el sender arribarem a la font de la Gleva, amagada a la dreta del camí. Quan el camí s’estreny, baixarem unes escales i arribarem a un pla situat sobre l’espectacular engorjat de les cadolles Fondes, un dels punts més encisadors de l’excursió.

Un mirador suspès sobre el riu permet contemplar l’essència de la seva bellesa. Roques de formes capricioses ens envolten: els Tres Juradets i els Tres Jurats al marge esquerre del riu o el Cap de Turc i el Camell al costat dret. Arribats a la cruïlla de Sant Bartomeu, veurem un pal indicador i tombarem a la dreta seguint el GR.

Creuarem el riu per un pont penjant i remuntarem el barranc de Sant Bartomeu.

I ja a tocar de l’ermita es contempla el congost de Fraguerau, un impressionant estret obert pel riu Montsant on l’erosió de l’aigua ha esculpit un relleu rocallós espectacular.

Al bell mig d’aquest paratge de pedra i vegetació hi ha Sant Bartomeu de Fraguerau, una ermita romànica, que té el seu origen en la cova de Fra Guerau, formada per dues penyes que s’apuntalen l’una amb l’altra i en la qual Fra Guerau va construir la capella dedicada a Sant Bartomeu. Anys després, aquesta es traslladà a la placeta davant de la cova. Ara l’ermita és una petita capella d’una sola nau amb carreus de pedra i campanar d’espadanya. I al costat de l’església, com és habitual en aquestes contrades, no hi falta un magnífic xiprer. Habitat per eremites en el passat, és un indret envoltat de grans cingles arrodonits on es respira calma i silenci. En un dels extrem de la llarga balma hi ha unes piques excavades a la roca, els cossis de Sant Bartomeu, on es recull l’aigua d’un degotall.

Tornarem pel mateix camí.

Observacions: Al terme d’Ulldemolins, als peus de les cingleres del Montsant i enclavades en un paisatge de roques amb formes capritxoses, coves i balmes, hi ha les ermites de Santa Magdalena, Sant Antoni i Sant Bartomeu. Les tres, fruit de la tradició eremítica i espiritual d’aquesta terra, estan unides per camins i corriols que permeten descobrí natura i art en una sola excursió. Es poden aprofitar les àrees de pícnic de les ermites per fer-hi algun àpat.

Dinarem a la Fonda Toldrà d’Ulldemolins, c/. Major, tel.: 977 56 15 37 – 660 45 00 11. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.