diumenge, 12 de març del 2017

GR-92: Aiguamolls de l’Empordà – L’Escala (20 m)

Dissabte 11 de març de 2017

Hora de sortida: Sis del matí.

Ubicació: Comarca de l’Alt Empordà.

Temps aproximat: 5 h 15 m (20 km)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7 en direcció a Girona. Ens aturarem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny (passat el peatge de Granollers)

Després seguirem fins passar Girona i sortirem per la sortida 5 en direcció l’Escala / Castelló d’Empúries per la GI-623. Passarem per Ventalló, Torroella de Fluvià i Sant Pere Pescador.

Des de Sant Pere Pescador, seguirem els cartells indicadors del P.N. dels Aiguamolls de l’Empordà, fins arribar al Cortalet, centre d’informació del parc. Deixarem el cotxe a l’aparcament del Cortalet (5.. Euros per cotxe)

Itinerari: Sortirem del Cortalet, pel sender marcat com a GR-92 que ens permetrà visitar una zona del parc, de les més boniques.

Des de l’aparcament del Cortalet (centre d’informació del parc natural dels Aiguamolls de l’Empordà) agafem el GR-92 en direcció sud, passem prop de diversos aguaits d’ocells i ens desviarem 280 m a la dreta fins al Observatori-Sitja del Matar (o Observatori Senillosa, de 23 m d’alçària; aquest gairebé 25 m d’altitud sobre el nivell del mar és l’altitud màxima de l’excursió d’avui).

Reprendrem el GR-92 i rodejant el càmping arribarem a la platja de la Gola, caminarem uns metres en direcció sud, el sender segueix per un pont llevadís que ens durà a la zona del Fluvià Nàutic. Aquí a uns 100 metres del pont trobarem un encreuament sense cap senyal. Hem de girar a la dreta, ja que si l’agaféssim, a l’esquerra arribaríem a un punt sense sortida.

Rodejarem el Fluvià Nàutic i per la pista del marge, remuntarem el riu i ens situarem al costat del Fluvià ja quasi a la seva desembocadura. Hem d’estar alerta, ja que la pista principal la seguirem durant molt poca estona.

Aviat ens desviarem a l’esquerra per un petit sender que anirem seguint un bon tram al costat del riu fins a arribar a Sant Pere Pescador. Abans d’arribar-hi trobem l’àrea de lleure “Mig de Dos Rius”, un bon lloc per esmorzar. A poca distància, en direcció sud veurem la illa de Caramany (reserva natural integral) Quan trobem el primer carrer de la població, girarem a l’esquerra i sense deixar-lo el seguirem fins que trobem un pont per on creuarem el riu.

Un cop passat el pont, anirem seguint a la nostra dreta però no per la carretera, sinó per un carrer paral·lel a aquesta. Aviat ens tornarem a situar al costat del riu i el seguirem un tram més fins que ens desviem a l’esquerra direcció l’Armentera.

Creuarem el poble de nord a sud sense problemes seguint el camí a uns 800 m tenim el Riu Vell (antic curs del riu Fluvià), durant aproximadament 1 km a la banda esquerra. Continuarem i ens dirigirem cap a Cinclaus. El tram de l’Armentera fins a Cinclaus és el més pesat de l’etapa doncs hi ha un bon tram per carretera asfaltada i més tard per camí que es fa molt llarg i pesat.

Durant tota l’estona, podem veure, cap el sud, el ”Bisbe ajagut” o “Bisbe adormit”, el relleu que forma el Montgrí. És veu, de dreta a esquerra, des de la mitra i el cap fins a les cuixes, és a dir d’W a E: Puig Rodó, coll de Santa Caterina (= coll del bisbe), Castell de Montgrí (= anell del bisbe) i continuaria amb les cames i els peus fins a Rocamaura.

El final de l’etapa, ens té preparada una agradable visita a Sant Martí d’Empúries, nucli medieval que pertany a L’Escala. Dels segles IX al XI Sant Martí va ser la capital del Comtat d’Empúries fins que l’any 1079 es va traslladar a Castelló d’Empúries. Un cop visitat el nucli, que al ser petit es visita en poca estona, seguirem caminant per un agradable passeig. A la nostra esquerra el Mediterrani i a la dreta, les ruïnes grecoromanes d’Empúries (datades a l’any 550 aC). Tot i que l’entrada queda una mica apartada del nostre camí, si ho desitgem, podem visitar les ruïnes. Empúries fou la primera colònia grega de la península Ibérica i, posteriorment, ciutat romana.

Curiositats molt interessant d’aquests paratges són els canvis antics de curs i de desembocadura dels rius Fluvià (topònims com el Riu Vell, el Riuet) i Ter per una banda i per una altra la presencia de dunes (la tramuntana fa moure la sorra de N a S) que es van fixar entre 1897 i 1910.

Les excavacions de les ruïnes de la ciutat grecoromana d'Empúries van començar els anys 1846-1848 i van continuar del 1908 al 1914. Les excavacions oficials i la fixació i restauració de les dunes actuacions que varen estar relacionades, alguns dels treballs forestals posaven al descobert restes arqueològiques, la qual cosa obligava a aturar-los, i la casa forestal de Sant Martí d'Empúries, d’estil modernista acabada de construir al 1910, era utilitzada com a dipòsit-museu de les primeres troballes.

Si no, seguirem caminant pel passeig, rodejats de pins i que passa pel costat mateix de les diferents platges. Al final d’aquest, ens trobarem amb una carretera davant nostre. Girarem a l’esquerra i anirem seguint sempre el litoral. A la plaça davant de la Platja de l’Escala donem per acabada aquesta etapa. Més endavant pel Passeig del Mar i de Lluís Albert amb tamarius singulars es pot arribar al restaurant on donarem per acabada l’etapa.

0,0 km   0:00 h  El Cortalet. Centre administratiu, tècnic i d'informació del Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà.
3,2 km     0:50 h     Porta de sortida de la Reserva Natural Integral.
3,4 km     0:55 h     Aguait de Matà.
3,9 km     1:00 h     Platja.
4,3 km     1:20 h     Pont llevadís.
5,0 km     1:30 h     Restes d'edificis de la urbanització.
6,2 km     1:45 h     Riu Fluvià.
8,8 km     2:20 h     Riu Fluvià i Sant Pere Pescador.
9,4 km     2:30 h     Riu Fluvià.
9,7 km     2:35 h     Parc forestal El Riu.
10,3 km   2:45 h     Sortida al parc.
10,9 km   2:50 h     L'Armentera.
11,5 km   3:00 h     Rec del molí.
16,0 km   4:00 h     Cinclaus. Connexió amb el GR® 1.
18,2 km   4:35 h     Passeig d'Empúries. Connexió amb el GR® 1.
18,6 km   4:45 h     Muscleres Grosses.
18,8 km   4:55 h     Empúries.
19,0 km   5:00 h     Pont d'Empúries.
19,8 km   5:10 h     Platja de la Creu.
20,0 km   5:15 h     L'Escala.

Observacions: Aquesta etapa, comença al Cortalet i va seguint l’itinerari principal de visita del Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà, que és una joia ecològica i de paisatge. En el moment de començar aquest itinerari de natura, l’aventura del GR-92 té un dels seus moments més amables en la companyia del paisatge, la flora i sobretot la fauna del parc. Un cop fora del parc, el GR-92 voreja de prop el riu Fluvià fins a l’Armentera per terreny d’alt valor ecològic. Després d’una estona de paisatge rural venen els “plats forts” de Sant Martí d’Empúries i el port i les ruïnes d’Empúries.

Després el nucli antic de l’Escala i un cop travessat arribarem a un passeig marítim (amb els tamarius singulars)  Un passeig marítim molt concorregut i atractiu fins a l’Escala completa una excursió que satisfarà a tothom.

Dinarem restaurant El Gotim, Carrer Dr. Puig Sureda, 18 - L'Escala 972 77 30 54. Després agafarem un taxi i anirem a recollir els cotxes (Taxi Mateu, tel.: 634 73 69 37)

L’Escala és una població marinera coneguda per la qualitat de les seves anxoves.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.