dijous, 18 de maig del 2017

Puig d’Afrou (843 m.)

Dimecres 17 de maig de 2017

Ubicació: Comarca de La Selva.

Temps aproximat: 5 h (15 Km.)

Desnivell: 765 m. (acumulat)

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i agafarem l’autopista AP-7. Ens pararem a fer el tallat a l’àrea de servei del Montseny. Seguirem per l’autopista fins a la sortida 8 Aeroport/Cim la Selva/Riudellots de la Selva/Cassà de la Selva/C-25/Vic i agafarem la C-25 en direcció a Santa Coloma de Farners, després seguirem per la C-63 en direcció a Anglès i d’aquí per la GI-542 fins a Osor.

Itinerari: La ruta comença i finalitza a Osor. L’anada i la tornada es fan pràcticament pel mateix camí tot i que a la tornada prendrem un camí que passa per Can Serra Turonell.

TEMPS I DISTÀNCIES APROXIMADES

5h 00m
15,00 km
325 m

Sortirem del camp de futbol d’Osor, situat al costat del restaurant Cor de Guilleries, del càmping i de la piscina. Caminem fins el final del camp i girarem a l’esquerra. En aquest punt ja prendrem una pista forestal que passa pel costat de la casa del Maroi i del càmping. En arribar al final del càmping, s’uneix per l’esquerra el camí de la Mata. Nosaltres hem de prendre el ramal de la dreta. En pocs minuts passarem pel costat d’una font a la nostra dreta.

La pujada es va notant poc a poc i després de 30 minuts i poc mes d’un quilòmetre i mig, trobarem una forta pendent i al final una cruïlla de 4 camins. El de l’esquerra acaba als pocs metres a El Bancs (una masia abandonada que no es veu des del nostre camí) i el de la dreta torna muntanya avall i enllaça amb el camí que estem fent, per tant només ens queda una via: seguir amunt pel camí central.

Uns 15 minuts més tard trobarem Mas Ferrer una altra masia abandonada (amb la pallissa reconstruïda) a uns 500 metres de l’anterior. Seguirem per la pista i girarem a l’esquerra a la primera pista que trobarem (uns 300 metres més enllà de Mas Ferrer)

Ara ja només cal que seguim sempre amunt i per la pista més marcada i arribarem a un altre cruïlla 45 minuts més tard. En aquesta cruïlla el camí de l’esquerra ens portaria al cim de Sant Gregori. Nosaltres agafarem el de la dreta per anar al Puig d’Afrou.

Després de la pujada, s’agraeix un tram de baixada. La pista passa ara entre castanyers i baixa poc a poc mentre es desvia cap a la dreta resseguint la muntanya. Anirem baixant i passats 15 minuts arribarem al final de la baixada. Aquí trobarem una cruïlla de 4 camins, hem de seguir el camí que torna a guanyar alçada amb més pendent (el de la nostra esquerra)

En 10 minuts el camí deixa de pujar i ens trobarem amb un camí que arriba de la dreta. No hem de seguir-lo si no que hem de continuar cap a l’esquerra i uns 10 ó 20 metres més enllà veurem un camí a la dreta que puja lleugerament.

Ara ja només cal que caminem uns 500 metres i poc menys de 15 minuts més tard veurem el Puig d’Afrou. La vista és magnifica.

Puig d’Afrou

A la nostra esquerra veiem els Ayats, el Puigsacalm, el Far. Als nostres peus el Pasteral i les Serres, en front nostre Girona i Anglès i més enllà el mar. Gaudirem de la vista i reprendrem la marxa tornant a la cruïlla 2, on reprendrem el camí cap a la dreta i uns metres més enllà prendrem el camí cap a l’esquerra.

Poc a poc ens enfilarem per la carena pel camí del Plantadís i 30 minuts més tard arribarem a Can Serra Turonell una impressionant casa amb capella inclosa, actualment en ruïnes. Dels amos d’aquesta casa es deia que dinaven a Osor i dormien a la Cellera ja que la casa es troba en la línia divisòria dels dos municipis. En arribar a la casa veurem un camí cap a l’esquerra que passa al costat de la capella. Nosaltres el seguirem en suau pujada al principi i després en una lleu baixada. En 20 minuts trobarem una altre camí que enllaça amb el nostre i que agafarem a l’esquerra.

Només ens cal seguir la pista per tal d’arribar a la desviació on retrobarem part del camí que hem fet durant la pujada.

Ara ja només cal seguir el camí de baixada que abans hem fet de pujada per passar pels Mas Ferrer i El Bancs i arribar a Osor en poc més d’una hora i quinze minuts.

Observacions: El camí no està senyalitzat però tot el camí es per pistes forestals i només cal seguir les indicacions d’aquesta ressenya i en cas de dubte seguir la pista més marcada (proveir-nos d’un bon mapa d’aquesta zona ja és més difícil)

El nom del Puig... es pot trobar escrit com a: Puigdefrou (ICGC, wikipedia), Puig d'Afrou, Puigdafrou,...

“Puigdefrou ...Fa uns anys s'escrivia "Puig d'Afrou". El mot "afrau" forma part del camp semàntic del relleu i ve a significar una fondalada o un pas estret entre muntanyes. Sembla que l'origen etimològic és en el llatí fragum, que significa "trencadura". La forma primitiva, doncs, és "frau", i per pròtesi de a- s'hauria format "afrau".[4] Però en descobrir en la recerca de l'origen del mot que en llatí no duia a- inicial, es devia deduir que la vocal neutra no pertanyia al substantiu sinó a la preposició.
La muntanya ha donat nom a diverses entitats i empreses del municipi: els Diables de Puigdafrou, l'Agrupament Escolta i Guia Puig d'Afrou, la Fusteria Puigdefrou, Club Parapent Puig d'Afrou...”

Aquí teniu els arbres més freqüents que podem veure en aquest itinerari:

El pi pinyer = pi ver dóna els coneguts pinyons. Els pins (pinastre, pi insigne (= pi de Monterrey) i avet de Douglas (= pi d’Oregon) són plantats per produir fusta

Podem dinar al restaurant d’Osor: Can Sidru (C/. Major, Tel. 972 446 054) si anem tard i truquem no tenen problema en donar dinar fins a les cinc de la tarda.

Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.