dimecres, 10 de gener del 2018

Ruta de les ermites romàniques (360 m)

Dimecres 10 de gener de 2018

Matinal - Primera sortida de l’any 2018

Hora de sortida: Dos quarts de nou del matí.

Ubicació: Comarca del Bages.

Temps aproximat: 2 h 30 m (6,5 km)

Dificultat (1): Fàcil.

Programa: Sortirem de casa a l’hora esmentada i per la A-2 anirem fins a Abrera on agafarem la sortida 582A en direcció a Montserrat per la C-55. Seguirem la C-55 passant per Monistrol de Montserrat i més endavant agafarem la sortida a l’esquerra en direcció a Castellvell i el Vilar / Marganell per la BV-1123. Abans d’arribar a Marganell, en un giravolt a l’esquerra, veurem les restes del mas de la Fassina (Coordenades GPS: E 1.806049 - N 41.650550) i aparcarem. Al davant a l’altra banda de la carretera hi ha el restaurant El Racó.

Podem començar l'itinerari aparcant el cotxe a una esplanada que hi ha passat el mas de la Fassina, a l'encreuament entre la carretera de Marganell i la que va cap a l'ermita de Sant Cristòfol.

Itinerari: Sortirem de la Fassina, un mas molt antic. L’edifici de la Fassina era antigament un molí tal com estableixen alguns capbreus medievals, lligat al proper mas Pujol i que pagava censos al monestir de Santa Cecília. L’edifici fou ampliat al segle XVI. Als anys 80 del segle XX s’hi va establir una fàbrica de perfums artesanals que lligava perfectament amb el seu passat. L’aiguat de 10 de juny de 2000 va deixar-la fora de servei i des de llavors va camí d’enrunar-se.

Caminarem un tram pel lateral del la carretera que duu a Sant Cristòfol i agafarem el camí a mà dreta direcció a l'Ermita de Sant Jaume.

Seguirem el camí que és un sender de gran recorregut (GR) marcat amb dues franges, una blanca i una vermella. De seguida trobarem un pou d'aigua i uns metres més endavant trobarem un trencall a l'esquerra que ens portarà fins a l'Ermita romànica de Sant Jaume del segle Xll, que podrem observar externament. Ja apareix citada l’any 1104, en un document en què els propietaris la donen al Monestir de Santa Cecília de Montserrat. Està força ben conservada tan interna com externament i pel seu costat, a banda del nostre recorregut hi passa un dels trams del camí de Sant Jaume català, i de la ruta de Bisbe i Abat Oliba.

Retornant al camí i uns metres més endavant deixarem a mà dreta dues cases i creuarem el torrent. Més endavant el tornarem a creuar i trobarem un petit dipòsit i remuntarem el camí. Veurem tot seguit extensos camps de cereals amb l'escarpat massís de Montserrat de fons, passarem pel costat d'una caseta de pedra i seguirem el sender marcat força tros, fins un trencall a l’esquerra que ens portarà al cap d’uns 500 metres a l'Ermita de Sant Cristòfol. Sant Cristòfol és una ermita del segle XI, la part frontal fou allargada durant el segle XVII. Cada diumenge s’hi fan misses i es pot contemplar la bona conservació de l’interior.

Tornarem a buscar el camí que havíem deixat reprenent el camí principal (GR-4) direcció a Montserrat, seguint però, les indicacions direccionals cap a l'Ermita de Sant Esteve de Marganell. Resseguirem el camí un tram fins a girar ma dreta deixant així el sender marcat com s’indica a les pintures en forma de creu marcades en un arbre força gros. Resseguirem el camí, un tram fins a trobar el torrent del Carner i girar pel primer trencall que es pot passar cap a l'esquerra.

A mig camí trobarem el torrent i un pal indicador a la Font del Carner, i uns metres més amunt sortirem en una pista ampla on girarem a la dreta de baixada. Aviat veurem l'Ermita romànica de Sant Esteve de Marganell al fons, a mà esquerra; seguint les indicacions hi arribarem en 5 minuts. Sant Esteve de Marganell és un clar exponent de l’art romànic rural. La primitiva construcció és del segle XIII, d’una sola nau, on hi destaca un absis semicircular, llis i sense cap finestra. Tenia altar major, capelles laterals i un petit cor.

Val la pena parar-se una estona a l'Àrea de l'Hort del Rector i contemplar la bellesa de l'ermita i l'entorn. Baixarem el camí asfaltat del Casot, passant per l’obrador i botiga de formatgeria Cal Pujolet on podem entrar a comprar mató i formatges. Quan arribarem a la carretera, girarem a la dreta i retornarem a la Fassina, el nostre punt d'origen.

Observacions: L'itinerari és força planer i curt, ideal per passejar per la història del romànic català immers en un esplèndid paisatge, admirar-ne l'encís i submergir-se plenament amb la imatge permanent del massís de Montserrat al fons.

Tornarem a casa als voltants de la una del migdia.