diumenge, 18 de març del 2018

Cim del Pla de Pujalts o Costa Pubilla (2.056 m)

Dissabte 17 de març de 2018

Excursió amb raquetes de neu

Ubicació: Comarca del Ripollès.

Temps aproximat: 5 h 30 m (11,8 km)

Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Vic per la AP-7 i la C-17. Ens pararem a les 4 carreteres de Tona a fer el tallat.

Després seguirem passant per Vic, Ripoll i Ribes de Freser. Passarem Ribes de Freser i abans d’arribar a la collada de Tosses, girarem a l’esquerra en direcció a Planoles i Nevà.

Nevà és objecte de la típica frase “Has vist nevar en seré” que ja utilitzaven els traginers a la collada de Toses.

Itinerari: Punts de pas: Nevà – Can Canal – Plans de Nevà – torrent de l’Arnou – Plans de la muntanya de Nevà – Coll de la Bona – Cim del Tossal de Meians – Cim de Pla de Pujalts.

0:00 h - Començarem a caminar des de el mateix poble de Nevà (1.258 m). seguirem les marques grogues i agafarem una pista pavimentada en pujada en direcció SO (indicadors d’accés a una hípica)

0:10 h – Bifurcació. Deixarem a la nostra esquerra l’accés a l’hípica i seguirem vers a la nostra dreta en sentit ascendent. Marques grogues.

0:30 h – Tanca. Seguirem recte en direcció SO. Seguidament passarem pel costat de Can Canal, que deixarem a la nostra dreta. Marques grogues.

0:45 h – Tres camins. Ens trobarem al costat d’una construcció ubicada enmig dels anomenats Plans de Nevà. Seguirem la pista central en direcció SSO, descartant els camins de l’esquerra, que és per on continuen les marques grogues, i el de la dreta, que continua en baixada. Així doncs, ja sense la referència de les marques de pintura groga seguirem per la pista central, bastant planera i paral·lela al torrent de l’Arnou, per dibuixar un revolt al final de la mateixa i reorientar les nostres passes, novament en pujada, en direcció ONO.

1:00 h – Anirem a parar a una pista transversal que seguirem vers a la nostra esquerra en sentit ascendent, direcció S.

1:15 h – Bifurcació. Seguirem el brancal ascendent que va a parar a uns camps nevats on trobarem un filat. Travessarem el filat i encararem les nostres passes per terreny obert en sentit S, i per una vessant d’inclinació progressiva. Posteriorment i, gradualment, haurem de traçar una gran diagonal en sentit SE.

2:15 h – Plans de la Muntanya de Nevà. Cartell indicador. Seguirem a mitja alçada flanquejant en sentit E, per situar-nos sota el coll. Des d’aquí, el cim i el cordal ja són ben visibles. Una vegada situats just per sota del coll de la Bona, haurem de pujar directament per les pendents del mateix, en direcció S.

2:30 h – Coll de la Bona (1.889 m) Filat i cartell indicador. Seguirem per l’aresta – llom mig boscós, en sentit E. Tot el llom es practicable amb raquetes. a mitja alçada hi trobarem un búnquer.

3:00 h – Cim del Tossal de Meians (2.050 m) Encara no som al cim principal. Per arribar-hi, caldrà seguir l’aresta en sentit E i travessar un petit coll.

3:15 h – Cim del Pla de Pujalts (2.056 m)

Després de les fotos de rigor, tornarem pel mateix camí, en sentit invers.

Observacions: Excursió en la que caldrà dur raquetes de neu i grampons per si ens cal algun d’aquests estris.

El Pirineu Oriental i més en concret el Ripollès, és una de les zones més adients per a la pràctica d’activitats de muntanya amb raquetes de neu, a la zona sud d’Europa.

Les alçades relativament altes, així com la possible influència de bones nevades i, sobretot la pròpia morfologia del terreny, format per diversos lloms de muntanyes i cims de formes suaus, fan que es barregin i es sumin uns factors molt positius per a la pràctica d’aquest esport hivernal.

Sens dubte, els cims més trepitjats i valorats són justament els més alts. Tant el Puigmal, des de Núria, com el Bastiments o el Roc Colom, des d’Ull de Ter, reben centenars d’excursionistes cada cap de setmana, quan les condicions meteorològiques són propícies.

No obstant, quan la neu fa acte de presència a cotes baixes del Ripollès, hi ha racons que són una veritable delícia pels amants de les raquetes de neu. Cal aprofitar bé les condicions climàtiques per gaudir d’aquestes excursions alternatives, que tenen el valor afegit de mostrar-nos noves contrades, noves valls, nous pobles de pessebre i, sobretot, de fer-nos gaudir del magnífic esport de les raquetes de neu en un marc de soledat, pau i total harmonia amb l’entorn.

Aquesta excursió que proposem és una d’aquestes alternatives diferents que defugen de les grans alçades, i que es centren en les valls intermèdies de la comarca. Vàrem fer aquest cim el 11 d’octubre de 2013. Aquí podeu veure la ressenya i les fotos: http://maifemcim.blogspot.com.es/2013/10/coma-armada-1996-m-costa-pubilla-2055-m.html i el 3 de juliol de 2010: http://maifemcim.blogspot.com.es/2010/06/cim-de-la-covil-2004-m.html

Dinarem al restaurant Anna, cuina de cassola i xup-xup, a la Plaça de la Constitució de Ventolà. Tel.: 972 72 72 60. Tornarem a casa als voltants de les set de la tarda.

A Ventolà tenim dues curiositats arbòries

Grèvol de Ventolà, arbre monumental. El Grèvol (Ilex aquifolium), en el mateix poble de Ventolà, és situat a la carretera d’accés (80 m abans d’arribar a la plaça de la Constitució). L'any 2005 va ser declarat oficialment, arbre d'interès local i arbre monumental. Aquest grèvol disposa de molts troncs, alguns de més de 20 cm de volt de canó, que formen un gran mata, que arriba fins als 10 metres d'alçària.

Una anècdota real: cap al 1988 es va fer una aclarida  per tal que es pogués veure un antic rètol de fusta que precisament era prohibit tocar el conjunt.

Baixant per la carretera, en aquesta època en que molts arbres no tenen fulla, ens trobem a ma esquerra un arbre molt curiós per la zona, és l’Alzina Surera de Ventolà. Va ser declarat d’interès local, protegit per l’Ajuntament de Ribes de Fresser. És marcat amb un petit rètol sobre una estaca de fusta just al marge de la carretera. És, probablement una de les sureres (Quercus suber) que viu a més altitud (1.200 m), encara que és una espècie més aviat de la terra baixa (fins uns 800 m d’altitud). http://televisiodelripolles.xiptv.cat/noticies/capitol/ribes-protegeix-l-alzina-surera-a-mes-alcada-de-catalunya